Hoe is de veerkracht bij jou als ouder? Hoe ga jij zelf om met ‘lastige situaties’? Alle tips en adviezen voor je kind, maak ze eerst zelf eigen. Kijk eerst zelf hoe je met ‘lastige’ situaties omgaat. Wat is je eigen reactie? Stel jezelf dezelfde vragen die je je kind zou stellen en wees lief en begripvol voor jezelf.
De gouden regel bij een ‘lastige’ situatie zoals boos, verdriet of angst bij je kind is om eerst erkenning en herkenning te geven en het bijbehorende gevoelens te benoemen. En….door (samen) te onderzoeken wat er nodig is. Soms is het niets….was het vertellen al genoeg. Wil je weten wat je kind nodig heeft….stel vragen. Voorkom dat je gaat invullen en zelf met goedbedoelde oplossingen komt. Maak gebruik van de ‘Wat vragen’ en laat de ‘Waarom vragen’ achterwege (in de waarom vraag zit ook vaak een beschuldiging verborgen).
1. Kinderen die niet luisteren
De nummer 1 van de’ irritaties top 10’ is: ‘Kinderen die niet luisteren’ als je het mij vraagt. Als je 10 keer iets moet zeggen, elke dag weer dan houd ook mijn geduld een eer op. Er zijn een paar vragen die mij helpen om rustig te blijven en om kinderen wel te laten luisteren.
- Neem ik genoeg tijd of moet alles snel?
- Luister ik wel naar mijn kind?
- Vraag ik door, snap ik wel waar mijn kind mee bezig is, of denkt?
- Zeg ik direct NEE op iets. Kan ik ook een beetje meebewegen?
- Luister ik wel naar mijzelf?
- Geef ik op tijd mijn grenzen aan? Ben ik duidelijk genoeg?
2. Verschillende type kinderen
Goedbedoelde adviezen van andere moeders hebben mij niet altijd geholpen. Ik weet nu waarom. Onze kinderen, de opvoeding en onze overtuigingen verschillen. Sommige kinderen reageren heel goed op duidelijke instructies. hebben baadt bij duidelijkheid. Bij mijn kinderen werkte dit vaak averechts. Door iets uitnodigend te maken creëren we een winwin situatie. Bijvoorbeeld: we gaan zo boodschappen doen en jij mag kiezen of je achterop wil of op je eigen fiets…dan maak je iets interessant.
3. Stop met alles willen oplossen
Ik weet nog dat ik letterlijk alles uit de weg ruimde toen mijn zoon ging leren fietsen. Iedereen moest aan de kant. Ik veegde letterlijk zijn pad schoon. Nu weet ik beter. Ik leer mijn kinderen omgaan met teleurstellingen. Ze mogen vallen en hiervan leren. Zelf oplossingen bedenken. Hierdoor krijgen ze een groter oplossingsvermogen en meer zelfvertrouwen. Als ouder moet je niet alles voor een kind willen oplossen. Niet die hoofdrol gekregen in de schoolmusical? Zeg niet dat het niet erg is, maar benoem dat het balen is. Soms is iets gewoon niet leuk. Kijk wat er wel mogelijk is. Misschien een andere rol? Laat ze zoveel mogelijk met eigen oplossingen komen.
4. Anders denken
Ik hoor het steeds vaker, we mogen ons kind meer loslaten. Alleen kinderen blijven altijd verbonden met de ouder. Loslaten hoeft wat mij betreft ook niet. Anders denken wel. Ben je bang dat er iets gebeurt met je kind? Heb het erover. Maak het niet erger dan dat het is. Zorg voor een goed plan. Is iets niet veilig, doe het dan niet. Maak je je veel zorgen? Zorg ervoor dat je zelf meer vertrouwen krijgt, hierdoor worden de angsten minder. Hierdoor gaat het ook beter om je grens aan te geven. Geef de kinderen een kader mee waar ze vrij in mogen bewegen. Dit zorgt er weer voor dat je kind vertrouwen krijgt en zelf dingen kan ontdekken.
5. Complimenten geven
Ik betrap mezelf er nog wel eens op als de kinderen het rapport laten zien. Wat een mooie acht en die negen. Wat goed. Alleen wat ik me ook besef is dat dit een druk met zich mee kan geven. Volgende keer moet het weer zo goed zijn anders is het niet goed…of erger ben ik niet goed genoeg. Ik ben nu benieuwd naar die ene 5. Vertel eens wat je hiervoor moest doen? Begreep je het niet en krijg je nu meer werkjes. Wat knap dat je zo je best doet. Dus ik geef nu veel meer complimenten over het proces. Dan komt het resultaat vanzelf…of niet.
We zijn geneigd om alleen het resultaat te benoemen. Een kind alleen een compliment geven bij een goed cijfer of een gewonnen wedstrijd geeft druk voor de volgende keer. Want als het een keer niet goed gaat wat denkt je kind dan…ik ben niet goed genoeg, het ligt aan mij dat we verloren hebben. Ik geef nu complimenten over het (samen)spel of over het doorzettingsvermogen, dan kun je ook positief zijn als het resultaat minder is. ‘Wat doe je leuk mee’ en ‘wat kan je je goed concentreren’. ‘Ik zie dat je niet opgeeft, ook als het even niet gaat’.
6. Afleiding geven
Soms kan iets vervelend of pijnlijk zijn. Laatst had mijn kind jeuk aan haar arm en het deed pijn. Ik keek op de klok, eigenlijk moesten we opstaan omdat we naar school moesten. Ik dacht bij mezelf…dan maar iets te laat. Met een beetje aandacht lukte het mij om de jeuk te laten verdwijnen. Zo gaf ik laatst mijn dochter een pizza-massage (lekker kneden op de rug, ingrediënten er op doen, laat ze zelf bedenken wat ze erop willen) en ik ging woorden schrijven op haar rug. Toen we klaar waren was de jeuk verdwenen. Magic hands 😊 enne toch nog op tijd naar school….er was geen drama en geen gedoe.
7. Perfecte ouders
Ben je hier om een ouder te zijn of om perfect te zijn. Als ouder mag je ook toelaten dat je soms vervelend bent voor je kind. Een groot kind moet leren om zijn eigen troep op te ruimen. En dat je eigen kind zijn of haar eigen onhandigheden mag oplossen. Ook als er ergens een fiets opgehaald moet worden, zal hij of zij dit zelf moeten oplossen. Of als er onenigheid is met vrienden. Een peuter hou je weg bij gevaarlijke situaties, maar zal nu en dan ook leren dat sommige dingen pijn doen. Ook leert een kind om te gaan als ze hun zin niet krijgen. Een kind krijgt zelfvertrouwen als ze ervaringen opdoen met succes en falen. Dit pas ik ook toe op mijn eigen leven. Een ‘perfect leven’ is een moeizaam leven. Het is nooit goed genoeg en het kan altijd beter.
8. Maak er zo nu en dan een bende van
Even de boel de boel laten. Als je een hoge lat hebt voor jezelf, leg deze dan ergens neer buiten je bereik. Geniet van het moment en doe iets leuks met je kinderen. Vergeet niet om maximaal te genieten. Baal je ervan dat de troep niet is opgeruimd, doe het samen met bijvoorbeeld een leuk muziekje. Hou een challenge wie er binnen 10 minuten het meest heeft opgeruimd. Of pak een mand en gooi de duplo in de mand…..zet de mand steeds een stukje verder.
9. Emoties en gevoelens benoemen.
Aan tafel tijdens het eten heb ik het over mijn dag. Wat ging goed en wat ging echt niet goed. Was het een fijne dag of ging er van alles mis. Ik vertel er ook bij hoe ik me dan voel. Door dit soort gesprekken leren kinderen dat het oké is om jezelf boos of verdrietig te voelen. Kinderen mogen leren om woorden te geven aan hun gevoelens en emoties. Dit vind ik niet leuk je maakt me boos. Kan iemand mij helpen ik voel me heel erg verdrietig. Als ze dit niet geleerd worden zullen ze het laten zien met bijvoorbeeld schoppen of slaan. Er is een kans dat ze later hun gevoelens willen verdoven met alcohol of drugs.
10. Lastig gedrag
Lastig gedrag van je kind is nooit leuk. Als je dit gedrag ziet als een hulpvraag kan je er vast rustiger op reageren. Help mij, ik weet niet meer wat te doen, ligt vaak onder het lastige gedrag. Even apart nemen en vragen wat er is. Wat ze willen. En een spiegel voorhouden werkt ook. Hoe zou jij je voelen als je steeds op je hoofd wordt getikt met een plastic speeltje?
Mommy Skincare Clinic
Wil je weten welke skincare behandeling van Mommy skincare Clinic bij jou past? Vraag direct een gratis intake aan!