Acne bij volwassenen

Jeugdpuistjes hebben we waarschijnlijk allemaal wel gehad. Maar als deze puistjes veranderen in acne op een volwassen leeftijd, dan begint het wel vervelend te worden. Acne is echter weer wat anders dan puistjes. Hoe weet je welk huidprobleem je hebt en wat is het verschil met acne? Dat lees je hier.

Acne in het gezicht bij volwassenen

Acne herken je aan puistjes en mee-eters op verschillende plekken op je lichaam. Meestal hebben voornamelijk tieners hier last van, omdat acne wordt verergerd door hormonen. Acne bij volwassenen komt minder vaak voor, alleen in gevallen van een wisselende hormoonhuishouding. Lees hier meer over acne bij zwangerschap.

In de meeste gevallen, zeker bij vrouwen boven de 30, is er vaak sprake van een ander probleem zoals bijvoorbeeld periorale dermatitis (clownseczeem) of pityrosporum folliculitis (gistpuistjes). Als je deze aandoeningen behandelt als gewone acne ga je weinig resultaat zien. Sterker nog, het kan er zelfs erger van worden!

Andere huidziektes waarbij puisten ontstaan

Er zijn een aantal verschillende soorten huidziektes die lijken op acne, maar geen acne zijn. Deze twee huidziektes worden vaak verward met acne:

• Periorale dermatitis (ook wel clownseczeem genoemd)
  • Pityrosporum folliculitis (ook wel gistpuistjes genoemd)

Hieronder lees je meer over deze huidziektes en hoe je ze herkent.

Periorale dermatitis

Wat is periorale dermatitis? Periorale dermatitis betekent letterlijk ‘ontsteking van de huid rond de mond’. De symptomen van deze huidaandoening zijn een rode, jeukende huid rondom de mond waarbij kleine papels en pustels te zien zijn. Vaak wordt deze huidaandoening gezien bij vrouwen met een vet huidtype, daarnaast wordt het ook nog eens uitgelokt wanneer er veel foundation/poeder wordt gebruikt om de roodheid te camoufleren.

Voor de behandeling van periorale dermartitis is het belangrijk om de huid niet af te sluiten met cosmetica en crèmes. De huid moet op een milde manier gereinigd worden. Chemische peelings, zoals salicylzuur, welke vaak wordt ingezet bij acne, zijn te heftig. De huid heeft de tijd nodig om te herstellen, eventueel kan deze behandeld worden middels lokale antibiotica.

Pityrosporum folliculitis

Wat is pityrosporum folliculitis? Pityrosporum folliculitis is een ontsteking aan de haarzakjes welke worden veroorzaakt door een normale gist die op de huid zit, in tegenstelling tot acne welke wordt veroorzaakt door een bacterie. Pityrosporum folliculitis staat beter bekend als gistpuistjes. Je herkent deze gistpuistjes doordat er op de huid heel kleine papels en pustels te zien zijn, voornamelijk op plekken waar haarzakjes zitten.

De oorzaak van gistpuisjtes komt vooral voor bij mensen die allergisch zijn of astmatisch zijn aangelegd. Deze huidaandoening zie je vaker in de zomer, bij een warm en vochtig klimaat omdat hierbij de bacteriën gedijen. Je kunt je voorstellen dat ook hier het gebruik van vette, afsluitende crèmes pityrosporum folliculitis kan verergeren. Dus ook hier geldt geen foundation/poeder of afluitende crèmes gebruiken.

Behandeling gistpuistjes

Om gistpuistjes te behandelen, is het essentieel de huid dagelijks goed te reinigen met een milde reiniger zodat de barrièrefunctie van de huid niet wordt verstoord. Met behulp van een crème met kalmerende en barrièreherstellende ingrediënten kan je er voor zorgen dat de huid tot rust komt. Voorbeelden hiervan zijn: hyaleronzuur, antioxidanten en niacinamide (wat zorgt voor de aanmaak van zogenaamde ceramiden en vrije vetzuren). De gisten kunnen geremd worden middels katoconazolcrème.

Wanneer je papels en pustels ziet, wil dit dus niet altijd zeggen dat het acne is. Belangrijk is om naar andere symptomen te kijken zodat je acne kan onderscheiden van bijvoorbeeld periorale dermatitis en pityrosporum folliculitis.

Behandeling of advies aanvragen?

Wil je advies over jouw huidprobleem? Neem dan contact met ons op, wij adviseren je graag. Meer informatie over onze acné behandeling vind je hier of vraag een intake aan.

Wil je jouw huid gezonder en strakker maken? Lees dan hier verder: